People down here think I'm crazy, but I don't care...

...trials and tribulations, I've had my share
There ain't nothing gonna stop me now 'cause I'm almost there
- Anika Noni Rose - Almost there



Så min blogg har fått en liten makeover såhär i lovtider...
I denna egentligen ganska enkla design ligger mängder av blod svett och tårar. Jag har aldrig påstått att webdesign är något jag har fallenhet för. Det är Idas avdelning.
Men jag lyckades slutligen åstadkomma detta, och jag är i själva verket riktigt nöjd med slutresultatet.
Den helt fantastiska bilden är förresten tagen av min absoluta favorit-Ida. (Go ahead, läs hennes grymma (och snygga) blogg här: http://bauhausfashion.blogg.se/ !!!)





Jag har bestämt mig för att låta bloggen handla om allt det den handlat om tidigare, vänskap, böcker filmer och musik men jag ska från och med nu börja introducera ett annat av mina stora glädjeämnen i livet, mat.
Jag älskar nämligen både att baka och att laga mat till mina nära och kära och nu är det alltså dags att dela med mig av matminnen, recept och andra småtips.

Ett av mina absolut bästa matminnen är av en oväntad maträtt på en oväntad plats.
Det var sportlov skulle jag tro, för det var kallt ute.
Jag, min mor, min bror och min halvsyster var på runtresa i Danmark och gjorde ett stopp på det moderna konstmuséet Louisiana.
I muséets café där vi skulle äta lunch fanns det mest smörgåsar, något jag inte riktigt kände för i kylan. Dock visade det sig att de hade en dagens soppa... något jag var oerhört skeptisk till i början, men som jag till slut tog i alla fall efter att ha fått reda på att det var morotssoppa. Kanske inte det godaste i världen, men varm mat är varm mat och det var i alla fall inte svampsoppa. 
Dock skulle det visa sig att denna morotssoppa, på Louisianas café, var bland det godaste jag någonsin ätit. 
Ibland handlar det kanske om att gå in utan förväntningar och våga testa för att uppleva något riktigt, riktigt bra.

Recept på morotssoppa (Det här kommer i orginal från mattidningen Buffé): 

5 morötter 
1 gul lök 
2 potatisar 
2 vitlöksklyftor
2 tsk färsk riven ingefära 
1 krm kajennpeppar
1 krm gurkmeja 
1 hönsbuljongtärning + 6 dl vatten
1 lime 
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 msk olivolja 
salt och peppar

Skala och skär morötterna, löken och potatis i mindre bitar. Skala och finhacka vitlöken.
Hetta upp oljan i en rymlig kastrull. Fräs morot, lök och potatis. Tillsätt ingefära, vitlök, kajennpeppar och gurkmeja.
Tillsätt buljongtärning och vatten. Låt koka under lock ca 15 minuter, tills grönsakerna är riktigt mjuka.
Mixa soppan med stavmixer eller i matberedare.
Pressa i juicen från limen. Tillsätt matlagningsgrädde och värm upp soppan utan att låta den koka. Smaka av med salt och peppar.
Garnera med örtkryddade brödkrutonger





Jag har dessutom bestämt mig för att bli FBI-agent,
bara sådär by the way, eftersom...
-de alltid är sjukt snyggt klädda. Både på kontoret och i fält.
-de får skjuta
-de får sätta dit korkade amerikaner.

Kan det bli bättre? Nej, egentligen inte.
Så det är väl så dags att slå in på en annan bana nu då.



//Sandra

Kommentarer
Postat av: Ida

:D Vad fint! Och tack för att du puffar min blogg ;) Du får göra morotssoppa till mig någon gång... kanske.

2010-02-18 @ 23:15:38
URL: http://bauhausfashion.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kanske bara? ;)

2010-02-18 @ 23:45:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0