Moon river, wider than a mile...

"I'm crossing you in style, someday."
-
Audrey Hepburn - Moon River



"Fredagsmys"

Denna soliga sommardag med sångerskan Helen Sjöholm.



Min kärlek till Helen sträcker sig långt bakåt i tiden (Åtminstone enligt mina mått mätt). Det hela började för sju år sedan. Jag var elva år och mina föräldrar hade sett Chess på cirkus. Med sig hem hade de en skiva och runt nyår det året såg jag den på TV.
Jag blev kär. Fullständigt vanvettigt över huvudet förälskad i rösten som skulle visa sig tillhöra Helen Sjöholm. Jag ville inget hellre än att vara så bra som hon var. Jag köpte hennes "Visor" skiva, en skiva som tilltalade mig som den dalkulla jag nog är innerst inne, jag lyssnade på henne i Kristina från Duvemåla, men det var som Florence i Chess hon alltid skulle beröra mig mest.
Som tolvåring uppträdde jag som Helen Sjöholm på skolans Småstjärnorna... det var ett... speciellt... och lite rebelliskt uppträdande må jag säga. Men jag hade roligt under tiden.
Innan dess hade jag också skrivit ett brev till henne, som jag fick ett personligt svar på. Det kortet jag fick tillbaka är fortfarande en av mina käraste ägodelar och jag tror visst att jag grät när jag fick det.

Jag tror att Helen var den som fick mig att jaga efter mina drömmar om att sjunga, de drömmar som sedan fick min teaterlärare Elvy att inse att jag faktiskt kunde, och som konsekvent lett mig dit jag är idag.

Film: Love Actually



Underbart och brittiskt så att det förslår, här ur min favoritscen i filmen med Liam Neeson och Thomas Sangster.

Snacks: Min hemlagade kola skulle inte sitta fel just nu, den går dessutom ypperligt bra ihop med Love Actually, det är ett redan bevisat faktum.



Veckans YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=WYcnEonB04E

Ytterligare ett klipp som ALDRIG slutar vara roligt. Eddie Izzard är guld värd.



På återseende,

Unus pro omnibus, omnes pro uno

//Sandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0