Hey baby, why are you rushing?

"Let's sit back and watch the flowers grow"
- India Arie - Nature





Den 7:e Juni är det EU val i Sverige.
Kanske tycker de flesta att det inte spelar någon roll vilka man röstar på till EU valet.
-"EU rör väl ändå inte oss...eller?"

Den uppfattningen är så fel som den kan bli.
Vi kanske inte kan påverka EU till en fullständig förändring genom att välja Sveriges kandidater, åtminstone inte lika mycket som vi kan påverka genom att välja till Riksdagen (ett val som faktiskt sker nästa år) men faktum är att om man fokuserar på att välja rätt personer, personer med viljestyrka och kraft nog att kämpa för de ämnen de brinner för... då kan svenska EU parlamentariker påverka oerhört mycket.

Det är därför det i EU valet är så viktigt att hitta en person som brinner för de frågor du själv brinner för.
Personligen så är jag Miljöpartist, men mina åsikter stämmer inte alltid fullständigt med vad Miljöpartiet vill. Det är därför viktigare för mig att hitta en kandidat som tycker som jag i alla viktiga frågor.

Som miljöpartist är förstås miljöfrågorna något som jag prioriterar oerhört, jag anser också att IPRED, loggningslagen och andra lagar som på ett eller annat sätt skadar integriteten  måste omarbetas alternativt tas bort fullständigt.
Jag ser vissa positiva delar i Lissabonfördraget, att jämställdhetspolitiken uppmärksammas tex. eftersom det är viktigt att kvinnorna får mer plats i EU, men jag ser också negativa saker som jag är emot, tex. det faktum att Lissabonfördraget till stor del är ett steg emot ett överstatligt EU. Detta innebär att vi i EU skulle ha en gemensam president och försvar.

Men det är egentligen inte viktigt för er att veta vad jag tycker.
Jag vill bara, med detta inlägg säga, att det är oerhört viktigt att alla Svenskar som har rösträtt utnyttjar den.
Att de tar sig tid att ta reda på vad de tycker i vissa frågor och går och röstar på rätt person. En person som de tycker kan göra skillnad.
För mig är röstningen en självklarhet, jag tycker att den borde vara det för alla.

Så om du har rösträtt:
Utnyttja den!




Kommentarer
Postat av: Rad

Jaha, visste jag inte. Jag ska ochså rösta på miljöpartiet, pendlade mellan två partier tills igår, bestämde mig då. Men jag har otroligt svårt för vem jag ska kryssa i...

2009-06-06 @ 21:43:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0