You've been so quiet...

...you've been so distant.
Will you talk, if I listen?
- Deportees - Will you talk (If I listen)



Igår gjorde jag någonting som jag velat göra men som jag aldrig gjort,
jag bakade bagels.

Jag vet inte om det är min FBI-dröm som svamlar igen men jag älskar verkligen bagels. Det är en av få saker som jag kan komma på mig själv med att verkligen längta efter.
Alltså bestämde jag mig, det avskräckande komplicerade receptet till trots, att pröva ändå. Det kunde ju trots allt bara gå åt fanders med det hela.

Dock visade det sig att det enda jobbiga med bagels var att det tog tid, men tid hade jag så att det räckte och blev över, och sen blev det grymt gott i slutändan också!

Jag tror att A och O i köket till stor del är att våga testa och inte anse sig begränsad av recept som verkar svåra till en början. Se bara till att du har gott om tid och resurser nog att börja om ifall det skulle bli fel.



Jag plockade mitt recept från Leila Lundholm så det återger jag även här:



Bagels (12 st)

25 g jäst
5 5 dl ljummet vatten
2.5 2.5 tsk salt
2 2 msk flytande honung
13.5 dl vetemjöl special
Uppvispad äggvita från 1 ägg till pensling

Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, salt och honung. Tillsätt lite mjöl i taget.
Arbeta degen i maskin i cirka 5 minuter. Degen skall vara stum och ganska hård. Låt den sedan jäsa i bunken till dubbel storlek under bakduk i cirka 60 minuter.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 12 bitar.
Forma varje bit till en rund bulle och tryck ut ett hål i mitten med hjälp av pekfingret. Snurra degbiten runt fingret så att en större ring bildas.
Jäs bagelsen under bakduk på en plåt med bakplåtspapper i cirka 45 minuter.

Koka upp vatten i en stor kastrull.
Sätt ugnen på 175 grader.

Koka degringarna i vattnet, några i taget, i cirka 2-3 minuter på varje sida.
Låt dem torka av på en ren kökshandduk.
Lägg över dem på plåten med bakplåtspapper och pensla med uppvispad äggvita och strö eventuellt över valfria frön

Grädda bröden gyllene mitt i ugnen i 20-25 minuter.

Servera varma (direkt ur ugn eller uppvärmda) med valfritt tillbehör. (Själv kör jag på Philadelphiaost)



Dagens YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=4wnfkx92yxA

Motivering:

För att jag älskar nya musikfynd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0