We sure are cute for two ugly people

"... I don't see what anyone can see, in anyone else but you."

- The Moldy Peaches - Anyone else but you





Reciprocity
(Svensk motsvarighet: Ömsesidighet)
- Definition: the quality or state of being reciprocal. Mutual dependence, action or influence.

Jag har alltid varit fascinerad av människor som har en väldigt nära relation med någon annan, utan att vara gifta och kanske utan att vara världens bästa vänner egentligen.
Människor som så uppenbart bara klickar. Som förstår varandra utan ord.
Om du nämner en av dem så måste du naturligt nämna den andra. För det är bara så det är.
Det behöver absolut inte vara medvetet och i många fall så kanske det faktiskt inte är så att de egentligen spenderar all vaken tid tillsammans, men de anses ändå vara något slags radarpar och måste därför alltid nämnas i relation till den andre. Uttryck som "Ler och långhalm" och "Min andra hjärnhalva" förekommer ofta. Man blir, i allmänhetens ögon oskiljaktiga.

Ett exempel, hur ofta hör ni någon säga namnet Filip Hammar, utan att därmed också nämna parhästen Fredrik Wikingsson? De är inte bara Filip Hammar eller bara Fredrik Wikingsson i allmänhetens ögon, de är Filip & Fredrik.
Läser man en intervju med bara den ena av dem så är det liksom underförstått att någonstans måste relationen till den andre nämnas. Kanske framför allt för att för att annars vet man inte vem personen i fråga är. 



Ett annat ultimat radarpar är Sherlock Holmes och Dr. Watson. 
Även om Holmes får betydligt mer uppmärksamhet än sin trogne vän så är Watson trots allt berättaren och därmed en aktiv del i alla utom fyra av orginalberättelserna. Han anses vara arketypen av en sidekick och många efterföljande TV och filmelationer som House och Wilson i House MD. samt Batman och Robin sägs av skaparna vara baserat på Holmes och Watsons relation. Andra TV parhästar är till exempel Star Treks Kirk och Spock.

Bandmedlemmar som Mick Jagger och Keith Richards i The Rolling Stones, som jobbat ihop i åratal och numer känner varandra utan och innan räknas också dit. Samt The Beatles låtskrivarpar nummer 1: John Lennon och Paul McCartney.



Självklart kan även tvillingar räknas in i detta parhästskap, och för dem är det om möjligt ännu mer ofrivilligt.
Fred och George i Harry Potter böckerna sitter i stort sett ihop och nämns nästan aldrig utan den andre. Detta leder till och med till det faktum att de börjar kalla sig Gred och Forge i och med öppningen av deras nya butik.
När det kommer till tvillingar så är det dock mer baserat på den stora fascinationen av tvillingskap än vad det är på den ömsesidighet som jag i andra parhästrelationer lägger märke till. För de flesta enäggstvillingar åtminstone, så faller sig den sortens ordlösa kommunikation oftast ganska naturligt, redan som barn.
Även kända syskonpar som inte är tvillingar, tex. Jake och Maggie Gyllenhaal har en tendens att bli ihopskrivna i pressen. Oftast beroende på vem av dem som just då är den hetaste skådespelaren av de två.


De allra flesta av dessa parhästrelationer blir beskrivna som att antingen vara vittne till, eller vara en del av ett gammalt gift par. Man käbblar och kivas men det blir aldrig någon stor grej av det. Det urartar sällan till verkliga bråk, men när det gör det, är de av enorm storlek.
Oftast går det över dock. Man förlåter varandra för på någon nivå så vet man att man är så mycket bättre med varandra än utan, och jag tror att det är främst den känslan som gör att dessa relationer blir så fascinerande.

Självklart finns många andra kända radarpar, men de flesta är gifta eller tillsammans med varandra (tex. Tarzan & Jane, John & Yoko) och räknas alltså inte till det jag försöker beskriva här.



På tal om parhästar har jag fått ett nytt favoritcitat!
Jag tycker verkligen inte om ordet "Bromance". Egentligen. Jag tycker att det under åratal har funnits relationer som är just sådana utan att det ska behövas ett särskilt ord för det. Jag tycker då betydligt bättre om Scrubs kompromiss "Guy Love".
Och häromdagen hörde jag Jude Law uttala sig i frågan (Intervjun handlade för övrigt om Jude Laws och Robert Downey Jrs. relation i filmen Sherlock Holmes.)

Intervjuare: You had a bit of a bromance going on there.
Jude Law: What is this new term everyone’s using? It’s a horrible term. What about just a romance?
Intervjuare: No, it’s not the same. Because then you’d have to star in a romantic comedy together or something.
Jude Law: We just have. Have you not seen it?

Hah!
Jag är helt klart med Jude Law på denna!!!


Jag har börjat få lite konstiga vanor, och i morse ville jag inte äta frukost. Jag var hungrig, men jag kunde inte hitta en enda grej i kylskåpet som kändes lockande.
Jag kokade kaffe istället, och till slut lyckades jag kompromissa med min hjärna och gjorde fruktsallad.
I den hällde jag dock inte bara frukt utan även russin och krossat bovete för att jag faktiskt skulle få i mig något annat.



Detta åt jag sedan medan jag tittade på första halvan av filmen Wonder Boys och väntade på att min sockerkaka skulle bli färdig. I nästa inlägg bakar jag nämligen tårta till lillasysters födelsedagskalas!

Tårtbotten och marsankräm står nu färdiga, och imorgon blir det den sista touchen. Något som självklart ska dokumenteras!



Dagens YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=21geIuzTaU0

Motivering:
För att jag såg Tropic Thunder för första gången häromdagen, och jag tror att de här minuterna var de som fick mig att skratta mest under hela filmen (Tråkigt nog är de en del av de första sju minuterna av filmen och sen fick jag inte så mycket mer ut av den, men vad sjutton. Nu ska vi inte gnälla! Det här är briljant i alla fall och jag röstar för att någon gör den här filmen på riktigt! xD)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0