Pass me the spoon

...Pass me the analytical knife.
- Jason Mraz - Too much Food





Dag 4 - Mat


Det här är ju egentligen delivs en matblogg. Hur sporadiskt jag än faktiskt må posta recept. Idag kan jag ju dock passa på, eftersom temat ändå är mat.
Mat är viktigt för mig och mat är en stor del i mitt liv. Men om sanningen ska fram har jag skrivit om det här förut. Om hur mycket mat betyder för mig och för min familj och framför allt för relationen mellan mig och mor.
Det vet ni redan, och jag ser ingen poäng i att upprepa mig, för jag kommer troligtvis inte säga något annat än vad jag redan gjort. Inget nyskapande, inget spännande och inget exalterande.

Däremot kan jag fortfarande posta recept! :)

Här är en av mina absoluta favoriter, för en snabb pastarätt för er likasinnade som tycker om parmesan!
Jag har använt det här receptet många gånger och jag är inte längre säker på var jag fick det från början. Jag ber om ursäkt för detta.





Pasta Alfredo
(4 port)

150 g pinje- eller valnötskärnor
150 g färsk riven parmesanost
150 g smör
1 tsk salt
1 dl vispgrädde
4 portioner pasta


Rosta nötkärnorna i ugn på 200 grader i 3 minuter. De ska vara gyllenbruna. Låt dem svalna och hacka sedan upp dem. Det går förstås även utmärkt att inte rosta nötkärnorna först, men personligen tycker jag att det blir lite godare.

Koka pastan.

Smält smöret i en panna, vispa upp grädden lite lätt, blanda med smöret och rör ned parmesanosten och låt koka upp. Rör sedan i valnötskärnorna och häll sedan såsen på pastan!

Lätt som en plätt! Och gott blir det! Första gången jag gjorde det fanns det INGET kvar i slutändan, och Watson ville fortfarande ha mer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0